Værdier

K R A F T

 

KREATIVITET som konflikter med værdien STRUKTUR

Forventning til de ansatte:

Læreren/pædagogen er derfor forpligtet til:

  • At tænke anderledes og få elever til at se værdien ved at tænke anderledes, at skabe

At dette er sket ses ved:

  • at læreren eksperimenterer, at læreren får eleverne til at eksperimentere.

  • at eleverne når et højere fagligt niveau.

  • at skolen har et højt timetal i musik.

  • at skolen benytter det levende ord.

  • at alle klasser har timer i drama.

  • at fortælling er på skemaet.

  • at humor er i klassen.

 

 

 

 

REFLEKSION konflikter med værdien SPONTANITET

Forventning til de ansatte:

Læreren/pædagogen er derfor forpligtet til:

  • at undervise så der sker refleksion hos eleven

  • at undre sig, evaluere egen praksis – gensidig refleksion kolleger imellem.

  • at turde stille spørgsmål til egen praksis.

Eksempler herpå er:

  • projektopgaven.

  • evnen til at stille kritiske spørgsmål.

  • evnen til at samarbejde.

  • evnen til at abstrahere.

 

 

 

ANSVARLIGHED  rummer en konflikt med værdien FRIHED

Forventning til de ansatte:

Lærerne skal for at leve op til ansvarlighed ved:

  • at være tydelig i forventningerne til børnene.

  • at fortælle hvor grænserne går

Tegn på at ansvarlighed er en værdi på vores skole er:

  • respekt.

  • medansvar.

  • omsorg for andre. 

  • økologi. 

  • samfundsforståelse.

  • at børnene er trygge og loyale over for de beslutninger, voksne har truffet i fællesskab med børnene.

 

 

FÆLLESSKAB rummer en konflikt med værdien INDIVIDUALITET

Forventning til de ansatte:

Lærerene er ift. fællesskab forpligtet på :

  • et tæt samarbejde indbyrdes og med andre.

  • I elevhøjde er fællesskab lig med at mobning er forbudt.

Fællesskab udtrykkes bogstavelig talt ved, at man siger: ”vores skole”.

                          

 

 

 

TILLID konflikter med værdien SELVSTÆNDIGHED

Forventning til de ansatte:

Læreren skal:

  • være tro mod sig selv (systemisk).

  • skabe forudsigelige situationer (Løgstrup).

Eleven skal være selvskabende.

Tegn på at tillid er en indarbejdet del af skolens værdigrundlag er:

  • engagement.

  • arbejdsglæde.

  • tryghed i dagligdagen.

  • forudsigelighed.

  • humor.