Trivsel
Handleplan i relation til elever og klassers trivsels
Handleplanen er et redskab for skolens ledelse i forbindelse med ekstra ordinære udfordringer omkring en elev eller en klasses trivsel.
Der forventes, at forældre og klasselærere/lærere samarbejde omkring elevernes almene trivsel.
Tidsrammen for handleplanen er maks. 3 måneder.
Forældre har krav på løbende information omkring deres barns trivsel.
-
Den, der får kendskab til en klasse/elevs mistrivsel, har pligt til at informere klasselæreren/forældrene.
-
Klasselæreren informerer skolens leder. Klasselæreren/skolelederen er ansvarlig for, at alle dokumenter omkring en elevsag lægges i elevens mappe på kontoret.
-
Klasselæreren og skolelederen aftaler – ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag – det videre handlingsforløb.
-
Orientering til forældrene
-
Orientering til bestyrelsesformand/bestyrelse
-
Samtaler med eleven
-
Samtaler med klassen
-
Såfremt tiltagene inden for en kort periode ikke medfører ændringer, indkaldes der til møde.
-
Når der iværksættes en handleplan, der kan ende med bortvisning, SKAL bestyrelsen orienteres.
Forældrene skal skriftligt orienteres om, at såfremt handlingsplanen ikke medfører det ønskede resultat,
kan det resulterer i en bortvisning af eleven.
-
Klasselæreren/forældrene indkalder til samtale
-
På personniveau
-
På klasseniveau
-
Hensigten er at afdække problemets årsag/omfang – samt aftale handleplaner og deadlines for, hvornår der skal være sket ændringer i eleven/klassens trivsel.
Skolens leder deltager i mødet. Skolelederen orienterer bestyrelsesformanden/bestyrelsen før og efter mødet.
-
Såfremt de aftalte tiltag ikke medfører ændringer i elevens/klassens trivsel indenfor den aftalte tidsramme,
kan det medfør, at eleven /eleverne ikke kan fortsætte på Fænøsund Friskole. -
Beslutningen om bortvisning tages af skolens bestyrelse efter indstilling fra skolens leder.